mandag den 3. december 2012

#Farsbarsel 1 - Fars identitet er truet

Skal vi være lidt gangster i dag, når mor ikk er hjemme
Far er startet barsel i dag.

Så denne 44 årige mand skal forsøge at skabe et liv sammen med sin søn Vitus. Altså ramme en normal. der kan rumme direktøren fra den lille interesseorganisations indentitet, når den pludselig skal skabes hjemme i et lille hus i Valby, med et indhold bestående af.....tjaaa.....

Det er jo det jeg ikke helt ved hvad er eller hvordan man udfylder og jeg går til opgaven med en vis ærefrygt. Jeg har derfor bestemt, at jeg vil forsøge at udforske rollen og lave noter på det, så jeg også om mange år kan fortælle min søn om hvad vi lavede i de tre måneder vi var sammen.

Jeg har spurgt flere af mændene i min omgangskreds om, hvad de egentlig lavede på barsel og det står mildest talt temmelig uklart for mig, hvad de har lavet. Ud fra løsrevne sætninger som "vi prøvede at være til babysvømning, men det var lidt for feminint i sit aapproach", "hyggede", "fik øl til frokost", "tid til at gå i haven, når mor kom tidlig hjem fordi hun....", "det var bare dejligt også at komme igang igen"

Mænd spiller bold...
Ingen har nævnt huslige sysler som tøjvask, rengøring, syltning, bagning, dog har enkelte nævnt madlavning. Hvorfor nævner mænd ikke de huslige pligter? Er det mon fordi det ikke kan rummes i en maskuline identitet, at man oven i det identitetstab der ligger i ikke at være på "rigtigt" arbejde også laver ALT det huslige arbejde. (mens madlavning godt kan rummes, fordi vi jo ser maskuline kokke i tv)

Er det stadig sådan i 2012, at det huslige arbejde er så ulig fordelt i hverdagen, at manden ikke kan se sig selv i rollen, når den skal beskrives retrospektivt?

Det håber jeg at se lidt nærmere på i de næste tre måneder og få skrevet lidt om.
...og løfter vægte.
Så vi siger ikke, at vi egentlig sidder og
venter på sundhedsplejersken for
det er vist ikke særlig maskulint
Når min arbejdssomme kone kommer hjem fra første arbejdsdag som er en 12 timers tur til det nordjyske, vil hun sikkert smile (lidt sarkastisk?) og sige, "du er altså lidt naiv, at du tror man får tid til at sidde og fordybe sig i blogs og formidling om egen navle når man er på barsel, som jeg fortalte dig så har jeg glæder mig til at komme på arbejde og kunne sætte mig og drikke en HEL kop kaffe på en gang."

Hun har sikkert ret, men her på den første formiddag i min barsel har jeg stadig alle mine illusioner i behold.

Knægten stod først op kl 6, så jeg sov lidt længe. Vi fik tøj på og spiste morgenmad sammen med storesøster og så har vi lavet drenge ting, indtil han blev træt og har lagt sig til at sove på teressen, mens far laver huslige pligter sammen med opvaskemaskine og vaskemaskine og kaffemaskine, inden vi skal igang med  komfur fordi der er klassefest i storesøsters skole og vi skal lave risengrød til dem.

Alt sammen noget som mor også gør når hun er på barsel, MEN der er lige den forskel at jeg er en mand, så jeg må simpelhen dokumentere at jeg faktisk laver noget i hjemmet og fortælle det til hele verden. For sådan skaber mænd identitet.

Så  "Der er altid noget at gøre for en husmor" og den går jeg irriterende nok rundt og nynner





1 kommentar:

  1. Cool nok Michael! Jeg så linket til din blog på Marlenes væg. Spændt på om du kan vinkle de huslige pligter, så det bliver helt cool for mænd at tage deres barsel:-)

    3 mdr. er trods alt fortsat kun en mindre del af den... - du overlever helt sikkert - og får som det vigtigste en tæt relation til din søn!

    SvarSlet