tirsdag den 8. januar 2013

#farsbarsel 38 - Farfjols hilser mandfjols

"Far,  det er fandeme da klart, at det ikke vores
blog som bliver omtalt i  den kulturradikale sprøjte,
 
jeg har jo hele tiden sagt, at  vi er alt for pæne
til at nogen gider skrive om os. Vi skal sige noget mere
SVIN, KÆLLINGER, FISSE, FASCISME og..."

"Nu stopper du unge mand, vores budskab er

politisk korrekt, så vi holder kammertonen"

(De er ikke 
politisk korrekte i traditionel
forstand, men forfatteren føler sig vist meget
ramt, fordi de er blevet beskyld for det. Red)
I dag skriver Politiken i en stort opsat forside på kultursektionen under overskriften "Feministernes våde drøm" om en maskulin blogger, som har bevæget sig fra at stemme på liberal alliance til at blive feministernes førstemand (så har Politiken lært os, at de to ting udelukker hinanden).

Da knægten så artiklen kiggede han op på mig og jeg ku se han tænkte, "HOLD DA OP har de opdaget vores blog",  men jeg kunne med det samme se at manden på billedet så lidt yngre ud end jeg. Knægten kunne jo heller ikke vide at jeg faktisk ikke har stemt på Liberal Alliance, for han synes vist jeg er ret liberal. Det var da også en artikel om et andet mandfjols. Det var om den 19-årige Nicolaj Munk der har lavet bloggen mandfjols.dk Den ser rigtig spændende ud og vi vil i den kommende tid bruge lidt energi på at dykke ned i den. Det vil sikkert udløse både et grin og en snak som vi sikkert deler


"Far, jeg ved godt at du er glad
for dine malerier i stuen, men jeg
synes altså det er sjovere, når det er MIG
der er på"
Ved et hurtigt kig er det klart at Nicolaj Munk er feminist og gerne vil mere ligestilling mellem kønnene. Umiddelbart ser det ud til at mandfjols.dk er lidt smal i hvem den langer ud efter. Mandfjols har så som udgangspunkt defineret sig et fjendebillede blandt de ultraliberale debatører som Ole Birk Olesen, Carl Mar Møller, Anne Sophia Hermansen (hvis hun da ikke har ændret ideologi efter sit nye forhold. Red) Henrik Dahl og Kuglestøderen. Det ser så ud til, at han virkelig får blodtrykket i vejret når han læser 180grader.dk og manfo.dk

Det kan jeg godt forstå, for det er klart, at det er en politisk kamp at skabe ligestilling. Det er også klart når man læser f.eks. manfo.dk, at der er rigtig mange der gerne vil have kønsrollerne rullet tilbage til før vore oldeforældre blev født og kvinder fik stemmeret. Så jeg forstå godt hans apati.

De sites kan eddermame også få vores blodtryk op at koge, så vi forsøger krysteragtit nok at lade være at læse dem. Både for blodtrykkes skyld, men også for at undgå for mange ukvemsord på farsbarse.dk. I øvrigt synes vi også det er lidt for nemt, hvis vi bare langer ud efter så åbenlyse blålys som de der vælter sig i debatterne på de fundmataliastiske og fanatiske blogs.

"Far, hvorfor må jeg ikke kalde dig FJOLS
når nu du selv gør det."

"Bare fordi det må du ikk"


Vi sviner meget bredere 
Nu er mit formål med at skabe denne blog, jo først og fremmest at huske Vitus på, hvad vi lavede da vi havde barselsorlov sammen, når han stiller spørgsmålstegn ved det engang i fremtiden.

Alligevel må vi jo nok erkende at vi er blevet lidt debatterende og at vores udsyn tilgengæld er er noget mere vidt end mandfjols og vi langer glad og gerne ud efter en meget bredere kreds. Hos os er hverken Gud, konge eller fædreland helligt. Vi er ude efter DR, når de skaber stereotype kvindebilleder eller Politiken når de bliver for bedrevidende kulturradikale i deres københavner elfenbenstårn. Ligesom vi gerne kritiserer både høje- og venstrefløj for ikke at ville skabe aktive forandringer. Og små midterpartier slipper heller ikke, fordi vi er ude efter den nedarvede kultur, der cementerer de strukturer som skaber den åbenlyse mangel på ligeberettigelse vi har mellem kønnene.

Eller ÅBENLYST er det jo så åbentbart ikke, når man ser alle de fordomme og forskelligheder som vi til dagligt bare accepterer. Vitus og jeg har 3 måneder alene sammen herhjemme, dem bruger vi til at stoppe op og forsøger at finde nogle svar på hvorfor forskellene er så store i Danmark og snakke lidt, hvilke tiltag der skal til for at rette op på det.

MEN vi vender tilbage til mandfjols.dk for han har mange interessante analyser og betragtninger. Tjen den selv ud på mandfjols.dk  



1 kommentar:

  1. Hej Farfjols ;)

    Det er faktisk planen at favne lidt bredere her i 2013. Indtil videre har jeg kun dansk comedy i tankerne, men vi kan helt sikkert finde mere end det at tale om. Jeg glæder mig!

    Hilsen Nikolaj <3

    SvarSlet